Exposicions

Un any per viure. Cicle de vida d’una abella silvestre

Les abelles silvestres són les grans protagonistes de la pol•linització. Es calcula que el 90 % de la pol•linització de les plantes amb flor depèn dels insectes, en especial de les abelles. Això s’explica perquè a diferència d’altres insectes que només visiten les flors per alimentar-se, les abelles també aprofiten aquesta visita per recollir aliment i portar-lo a les seves larves. Per aquest motiu, les abelles silvestres necessiten grans quantitats de pol•len i visiten les flors amb molta més freqüència que la resta d’insectes. Què és una abella? La majoria de nosaltres relacionem les abelles amb la mel i els ruscs de cera. Les imaginem vivint en societats complexes formades per una abella reina, unes quantes abelles mascle i un exèrcit d’abelles obreres. Però les abelles de la mel són una espècie entre moltes d’altres. Només a la península Ibèrica hi ha més de 1.000 espècies d’abelles silvestres. La majoria d’aquestes espècies no viuen en ruscs, ni fan mel. Tampoc s’organitzen en societats. Les anomenarem les «altres» abelles. Les abelles viuen al voltant d’un any. La major part d’aquest any, però, se’l passen en forma de larva dintre del niu. La seva vida adulta només dura unes setmanes. Es tracta d’una etapa d’activitat molt intensa: es belluguen sense parar per visitar flors i recollir pol•len i nèctar. A més d’alimentar-se elles, també en porten al niu per nodrir les seves cries.

Vïdeo de l’exposició Més que abelles que es pot visitar al Jardí Botànic de Barcelona.

Més informació: https://museuciencies.cat/exposicio_t…