Conferències i Debats

Orígens i evolució del primat cultural. Cicle Primats Ciència i Societat

Debat que va tenir lloc a Zoom el 4 de novembre de 2020 dins el cicle Primats, ciència i Societat en el marc de l’exposició temporal “Micos. Una història de primats”.

Qui som? D’on venim? Cap on anem? L’Homo sapiens mai no para de fer-se preguntes sobre el seu passat, present i futur. Alhora, en el moment de situar-nos en el si de la natura, sovint ens hem reservat una posició privilegiada. Abans, quan l’únic discurs era el mite, vàrem considerar a l’ésser humà com l’obra perfecte de la Creació; després, en aparèixer el pensament lògic, i la ciència, va costar allunyar-se d’aquesta visió antropocèntrica.

Així no és estrany que proliferés la idea de què la separació entre el món animal i humà radicava en la fabricació d’eines, en la capacitat de tenir llenguatge o, fins i tot, en accions i sentiments com enganyar i estimar. Avui sabem que no això no és cert. Compartim molt amb la resta d’éssers vius, sobretot amb els nostres cosins primats.

I la cultura? És quelcom únicament humà? O existeixen tradicions culturals en d’altres societats de primats? Quina és l’autèntica història sobre l’origen i evolució del primat cultural? Millor dit… dels primats culturals?