Ciència al Museu

Els artròpodes hipogeus de les coves i avencs del Parc del Garraf

Sabies que els avencs del Parc del Garraf tenen una fauna pròpia que cal protegir? A les cavitats, entre d’altres, hi trobem artròpodes hipogeus amb un interès científic destacable i en alguns casos amb espècies endèmiques.

Escarabat Troglocharinus ferreri ferreri

Pseudoescorpí Troglobisium racovitzai

Pseudoescorpí Ephippiochthonius catalonicus

Els artròpodes són un grup d’animals invertebrats amb membres articulats i simetria bilateral que comprèn, entre d’altres, els insectes, els aràcnids, els miriàpodes i els crustacis. Un estudi constata que les cinc cavitats estudiades presenten un bon nivell de conservació, amb una erosió derivada de l’acció humana moderada, i que cal controlar la freqüentació en les cavitats més accessibles per no augmentar-ne el grau de degradació incipient. L’hàbitat hipogeu és un espai molt fràgil on regna el silenci i la foscor absoluta. Hi som benvinguts i benvingudes sempre que respectem la vida d’aquests ambients que amaguen veritables tresors biològics.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona (MCNB)

Associació Catalana de Bioespeleologia (BIOSP)

Federació Catalana d’Espeleologia

Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona