Ciència al Museu

Estudi sobre artròpodes hipogeus al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac

Preservar les cavitats més accessibles controlant la freqüentació per no augmentar el nivell de degradació incipient. És la recomanació dels investigadors del Museu de Ciències Naturals de Barcelona a partir de l’estudi realitzat en sis coves i avencs del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac. El projecte s’ha centrat en el seguiment de dues espècies d’artròpodes subterranis un grup d’animals invertebrats amb esquelet extern i apèndixs articulats. En formen part els insectes, els aràcnids, els miriàpodes i els crustacis, entre d’altres.

Les dues espècies estudiades i protegides pel decret del Pla d’Espais d’Interès Natural són un coleòpter endèmic del massís, el leiòdid Troglocharinus kiesenwetteri sanllorensi i una espècie de crustaci endèmica del nord-est ibèric Stenasellus virei. Els investigadors, a més, han descobert una nova espècie de dípter limònid, la Dicranophragma (Brachylimnophila) relictum.

L’hàbitat hipogeu és un espai molt fràgil on regna el silenci i la foscor absoluta. Cal respectar la vida d’aquests ambients i els seus tresors biològics.

Notícia https://parcs.diba.cat/web/l-informat…